torsdag 12. februar 2009

Fuglene flyr

Livet er en lang reise. Det skjer så mye underveis. Det meste vet vi kanskje ikke noe om på forhånd, så vi kan ikke forberede oss. I mange tilfeller er det kanskje det beste, både når det gjelder gleder og sorger. Noen synes kanskje det hadde vært best å være forberedt på alt som skulle komme, men hva med de uventede positive ting som skjer?! Hva hvis man aldri skulle få oppleve den boblende gleden som starter nederst i tåa og kryper oppover hele kroppen?

Det er mye man vet vil skje, men likevel så greier man ikke helt å forberede seg. Jeg står foran en slik skillevei nå snart. Prosessen med å forholde seg til realitetene er begynt. Hva er det så som skjer her hos oss..... Jo, barna begyner å bli voksne - de skal forlate redet.

Har jo vært forberedt på at Viktoria skal reise. Hun vil ta videre utdannelse i Trondheim, jeg håper virkelig hun kommer inn på den skolen hun vil og får den boplassen hun ønsker. Har jo hatt ei stund å forberede meg, så det er jo greit. Hva er det da som har "tatt meg litt på senga"? Det faktum at Lise også kanskje flytter til høsten kom litt brått på meg. Den utdannelsen hun ønsker er ikke her i buskerud, så da må hun jo flytte. Jeg ønsker at barna mine skal ta den utdannelsen de ønsker, selv om det betyr at de må flytte litt tidligere enn vi hadde trodd. Så selv om jeg ikke er trist og lei meg for at jentene flytter, jeg er utrolig stolt av dem begge to, så er jeg full av følelser jeg ikke helt greier å sett ord på. Jeg er sikkert ikke eneste person i verden som har følt det sånn når barna forlater redet........ Jeg vet ikke om følelsene er triste eller leie, de bare er der. Rart.......
Det er en sang som forteller så mye av det jeg føler:

SOON YOU'LL FLY
You think you have the
strenght of an eagle,
and all the visdom
that the wise old owl has learned.
But what's true my child,
beautiful and wild,
you are really just
a tiny baby bird.
Soon you'll fly,
soon you'll fly.
I'll be here
watching on the ground
Soon you'll fly
oh high you'll fly,
I'll bed sad, and alone
and proud.
I have always known
this day was coming
I have always known
you'll leaving this.
Have I thought you
what I should,
was my teaching any good
And can I honestly
say I've done my best.
You must travel far
you must travel fast
You must travel alone.
In my heart I will
always be with you.
Now my babybird has flown.....
Livet vårt er på vei inn i en ny epoke.....

2 kommentarer:

supermamma sa...

Skjønner deg kjempegodt. Må være utrolig rart å vinke farvel til barna og vite at de faktisk skal klare seg på egenhånd en stund fremover. Klarer ikke helt å se for meg at den dagen kommer her i huset, men den gjør nok det etterhvert ja.

Anonym sa...

Hans gjorde det jo litt "enklere" for oss, i og med at han bodde i by'n et halvår før han flytta til Trondheim, men jeg syns det er like trist hver gang han drar.. Heldigvis er han veldig flink til å ringe meg. Ofte er det ikke noe spesielt han vil, ringer bare for å si hei.. "Fri Familie" er en god ting :o)
-klem-