mandag 9. november 2009

Roma, dag 1

Først måtte vi jo studere litt kart, rett og slett finne ut hvor i Roma vi var. Tok en såkalt shuttlebus fra flyplassen inn til sentrum. Det vil si en slags maxitaxi som kjørte som et svin (men det gjorde jo alle i Roma!), så vi greide ikke helt å få oversikten over hvor vi var under kjøreturen;). Men vi hadde jo hyggelig selskap da, det var to par som reiste sammen, og det viste seg jo at den ene dama hadde vært russ sammen med venninda mi og de hadde mange felles bekjente. Verden er ikke stor.
Etter litt studering av kart var det bare å komme seg ut i gatene og prøve å gjøre seg litt kjent. Denne ruinen lå like ved hotellet vårt, så når vi så den visste vi at vi snart var "hjemme". Aner ikke hva den het, men var sikkert ei gammel kirke (dem var det MANGE av i Roma);)
"Hjemme" var Hotel Tempio di Pallade. Et koselig lite hotell ikke så langt fra jernbanen. Ikke noe luksus, men rent og helt greit. Grei frokost var det også.Den første store severdigheten vi så på vår vandretur var Colosseum. Denne første dagen var vi ikke inne på selve Colosseum, men det ble behørlig fotografert i alle vinkler og retninger.En liten pust i bakken måtte til, og vi måtte jo smake på den berømte italienske iskremen. Den var kjempegod, men det ble litt mye kaffesmak mot slutten. Liker ikke kaffe, synes det lukter godt - man smaker mindre godt.
"Colosseum by night!" Det ble ganske fort mørkt om kveldene."Monumento a Vittorio Emanuele II". Et sted vi stadig kom tilbake til, og hvor vi hele tiden gjorde nye oppdagelser. Det er en imponerende utsikt fra taket der;)



Fikk ikke byttet rekkefølgen på de to siste bildene, men vi var innom Trevi-fontenen på vår vei til Hard Rock cafe. Måtte jo så klart kaste noen mynter i fontena (hvorfor vet jeg egentlig ikke;)). Vi avsluttet dagen på med en øl og Macaroni & cheese, på Hard Rock cafe. Ikke akkurat italiensk mat, men det var veldig godt!

Vel, dette var noen få glimt av min første dag i Roma. Blir sikkert kjedelig for noen, men det blir nå bare sånn. Og med over 600 bilder så blir det litt, selv om jeg prøver å plukke ut noen da..... Fortsettelsen følger, en eller annen gang.......... enjoy!



9 kommentarer:

Viktoria Marie sa...

Gleder meg til å se alle bildene når jeg kommer hjem :) Jeg likte spesielt det bilde av bilene som kjører!

Kjempe glad i deg, mamman min :)

Anita sa...

Gla i deg også Viktoria. Kan nå hende du blir lei før du er gjennom alle bildene - det er masse kirker og ruiner der;)))

liseeanitaa sa...

SYns det høres så gøy ut å ha vært i Roma :D Jeg vil også til Roma..
Du hadde sykt masse bilder, jeg virket nok litt lei mot slutten av bildene dine.. Det var så sykt mange, men også sykt mange fine! Du har vært heldig med mange!

Gleder meg til å komme hjem igjen^^ Gla i deg <3

Anita sa...

Hehe, vet at det ble syyyykt mange, Lise - og alle ble nok ikke like bra nei;).
Gleder meg til du kommer hjem. Gla' i deg goså;)

karina sa...

hei!
det så veldig deilig ut med en tur til roma!!
på lanternefesten har de lys i lyktene ja, går rundt i mørket og synger sanger og gjør oss klare til den mørke tiden..
ha en fin kveld!

Rådyrveien sa...

Hyggelig! Neida, ikke solgt ennå, så du kan gjerne få kjøpe den.
Er litt usikkert når jeg er hjemme om ettermiddagene nå, så jeg foreslår at jeg stikker innom deg på jobben en morgen du er der. Jeg drar som regel hjemmefra mellom 8 og 9 engang.

karina sa...

sv: joda et telys i bunnen, gikk bra det! : )

Rådyrveien sa...

Da prøver vi torsdag morgen ca. 8:45 på P-plassen. :)
Ha en fin kveld!
-Hilde

Thea&Preben sa...

mange fine bilder! Roma er (igjen) ett herlig sted!!
Grunnen til at man skal kaste en mynt uti trevi-fontenen, er at man skal tenke på den du er sammen med/gift/forelsket osv osv, og dere vil da være sammen til evig tid og hele den visa der:) Noe sånt sa de til oss værtfall..:) Ser ut som du har hatt en fin tur!
Håper du får fin helg også:)