mandag 30. november 2009

Nå begynner jula

I morgen er det den store dagen for Ole Magnus. Da begynner en periode av året som han er veldig glad i. Han har ventet i ukesvis, og det han gleder seg til kan sammenfattes i 2 ord; adventskalendere og julefilmer.
Adventskalenderen er det ganske opplagt med. Den kan ikke nytes før 1. desember. Det er liksom ikke noe diskusjonstema. I år er det 4 varianter, men 5 kalendere totalt. Og alle er nok like spennende. Lego's kalender er nok mest spennende (og den dyreste), men sjokoladekalenderen til 10,- og den fra Donald Duck er også morsom. Så har han funnet frem 2 kalendere som begynner å bli en del år - de er ihvertfall eldre enn han (og han er 10 år). Begge disse kalenderene består av 24 små bøker og det er historiene Nøtteknekkeren og Charles Dickens En julefortelling. Jeg har lest dem for han tidligere år, men i år vil han lese dem selv, når han legger seg om kveldene. Koselig det da.Så er det julefilmer. Hadde det vært opp til han så hadde det rullet Blåfjell, Månetoppen, Blånisser og Rødnisser i alle varianter over skjermen året rundt. Men det er ikke opp til han - heldigvis. Så fra 1. desember til 31. januar er det lov å se på julefilmer her i huset, ellers er det strengt forbudt. Han har alt som er kommet ut på film av de nevnte figurer, og han blir aldri lei. Han har allerede sett "Julenatt i Blåfjell" 2 ganger - og han elsker filmen. Lurer på hvor lenge interessen varer?!
Når Ole våkner i morgen tidlig er det tid for morgenkos med kalender, og jeg mistenker sterkt at det er en blånisse på tv'n når jeg kommer hjem fra jobb.
Velkommen herlige adventstid!!!
Nå skal vi kose oss:)))


4 kommentarer:

Thea&Preben sa...

se der ja... var jo mange nye blogger! Har lurt litt på den blogglisten jeg også, men er jo fullstendig håpløs når det gjelder slike tekniske ting! Kanskje jeg må prøve å legge deg til på nytt?
Takk for kommentaren:) Vi trenger nok "lykke til" ordene, mer enn vi aner akkurat nå!:)
Ha en flott adventstid,både med julefilmer, og julestress:)

Viktoria Marie sa...

Savner å se på Blåfjell og Jul på Månetoppen. Kan dere ta med det opp til Nord-Norge? :D

Anonym sa...

Jeg lurer litt på hvor du har kjøpt adventskalenderen med en julefortelling av charles dickens?du husker det kanskje ikke lenger?

hilsen nok en nordlending/østlending

Anita sa...

Kalenderen med Charles Dickens/En julefortelling er kjøpt fra bokklubben Damms Leseløver. Er ihvertfall det som står bakpå boka;). Hyggelig med et lite tegn på at jeg har enda flere lesere av bloggen min;)